-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41937)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16892)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2448)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1693)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27037 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:12

من به داستاننويسي علاقهمندم و چون در داستاننويسي بايد به نيروي تخيّل اجازه داد كه به هر سو لازم است برود و نويسنده بيشترين وقت را هنگام نوشتن در تخيّل به سر بَرَد، اما در دين و مذهب ما، توصيههاي اكيدي در باب كنترل فكر و آزاد نگذاشتن تخيّل وارد شده است، به گونهاي كه سفارش شده بايد در همه حال وقت را غنيمت شمرد; با اين وجود من چگونه ميتوانم يك داستاننويس خوب و مسلمان باشم؟

داستاننويسي هر چند پر از مايههاي تخيّلي باشد، اما از نظر مايههاي تخيّلي به شعر نميرسد.

اگر بنا بود اسلام با تخيّل مخالفت كند، جا داشت پيش از هر چيز، از شعر و شاعري نهي كند، زيرا شعر چيزي جز سخن مخيّل موزون نيست، در حالي كه اسلام شعر را پسنديده و به نقش هنري آن اعتراف كرده است; البته قرآن كريم بين شاعرانِ پايبند به ايمان و ارزشهاي الهي انساني و غير پايبند به اينها فرق ميگذارد.(شعرأ،226ـ227)(الصوارم المهرقه، شهيد نور اللّه تستري، ص 334، طبع نهضت / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 15، ص 384ـ385، نشر دارالكتب الاسلامية.)

پس از نظر اسلام در دائرة ارزشهاي الهي و انساني، شما ميتوانيد پرندة خيال خود را رها كنيد تا به هر كجا كه ميخواهد پرواز كند و تا هر كجا كه ميخواهد اوج بگيرد، زيرا داستان، چيزي جز استفاده از تشبيهها و تمثيلها در گزارشهاي فرضي و گاه غير فرضي، براي بيان بايدها و نبايدها نيست و قرآن نيز در برخي موارد از تشبيه و تمثيل براي بيان مقاصد خود استفاده ميكند; نتيجه آن كه اگر شما براي بيان بايدها و نبايدهايي كه مورد تأييد خداوند متعال است، از هنر داستاننويسي استفاده كرديد، هيچ مانعي ندارد، بلكه با اين وسيله دين خدا را ترويج نمودهايد و در زمرة مبلّغان آن قرار گرفتهايد.

البته فنّ داستاننويسي به گونة تخيّلي در اسلام، چندان هم بي سابقه نيست چنان كه در آثار علما و دانشمندان بزرگ اسلامي، به راحتي ميتوانيد نمونههايي را پيدا كنيد; از جمله كتاب عقل سرخ از شيخ شهاب الدين سهروردي و... كه براي بيان مطالب حِكَمي خلق شدهاند.

در پايان شايسته است به اين نكته توجه كنيم كه هر چند ادبيات غرب، به سمت داستانهاي رمانتيكتر و تخيّليتر، تمايل دارد، ولي در ادبيات اسلامي، حكايتها و داستانهايي كه ريشه در واقعيتها دارند، از جايگاه مهمّي برخوردارند كه افزون بر زيبايي و جذّاب بودن، جنبههاي تربيتي جايگزين ناپذيري دارند. قرآن كريم نمونة والاي نقل حكايتهاي جذّاب و واقعي است كه در عين خالي بودن از تخيّلها و خودسازيها، و اكتفا به بيان آنچه واقع شده، به گونهاي خاص و از راه انتخاب سوژههاي مناسب، آنها را در پايه و مقام داستانهاي رمانتيك و برتر از آن ارائه داده است، افزون بر آن كه به جهت همين ويژگي واقعنمايي، درسهايش آموزندهتر و تربيتهايش مؤثرتر است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.